reklama

Moja prvá cesta do Nórska viedla až k Britskej armáde

Už počas mojich školských čias bolo pre mňa Nórsko krajinou, v ktorej som túžila prežiť aspoň pár mesiacov svojho života. V tej dobe som ešte netušila akú veľkú škálu zážitkov mi táto krajina ponúkne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pracovná ponuka, kedy som si mohla splniť jednu zo svojích najväčších túžob, prišla doslova ako blesk z jasného neba a bolo nutné rozhodnúť sa ihneď v danom okamihu. Pri predstave, že môžem pol roka stráviť v krajine o ktorej som dovtedy iba čítala na Internete a tíško závidela ľuďom, ktorí už mali to šťastie vycestovať som skrátka nemohla povedať nie. Nasledoval kolotoč, ktorí určite poznajú všetci zahranične pracujúci. Vybavovanie pasu, podanie výpovede, odhlásenie všetkých úradov ...V danej chvíli mi bolo úplne jedno o akú prácu ide, veď som predsa dostala šancu, ktorú som nemohla a určite nechcela odmietnuť. Do týždňa som pretrhla všetky svoje záväzky v rodnej krajine tešiac sa na úplne nové zážitky, ktoré mi zahraničie ponúkalo na striebornom podnose. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najťažšie bolo vtesnať svoj život do dvoch 20kg batožín s vedomím, že idem niekam hlboko na sever za hranicu polárneho kruhu. V tej dobe som mala predstavu o tom, čo je polárna žiara avšak polárne noci boli pre mňa úplne tabu. Môj Nórsky život sa začal hneď na začiatku Novembra, kedy sú už dni na severe podstatne kratšie a tmavšie s každou jednou pribúdajúcou hodinou. Stále som niekde vo vnútri neverila, že nastane niečo ako celodenná tma. Po tom ako som v noci vystúpila z lietadla a privítalo ma mrazivých severských -35 mi začalo postupne dochádzať, že tu, cca 4 000km od domova, sa stanú i pre mňa akokoľvek neuveriteľné veci realitou. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Výhľad na polárnu žiaru priamo z nášho balkóna :)
Výhľad na polárnu žiaru priamo z nášho balkóna :)  

Musím však dopredu povedať, že bolo pre mňa obrovským šťastím dotvoriť svojou maličkosťou už zabehnutú severskú Slovenskú komunitu a tak som nebola úplne sama v cudzej krajine s dočista novými pravidlami. Začiatky integrácie do systému novej krajiny neminuli ani mňa - generácia ID čísla, nový bankový účet, pracovné povolenie a vo finále podpis pracovnej zmluvy. V živote sa mi ani nesnívalo, že práve ja dostanem šancu pracovať v Nórsku tak blízko Britského vojska.

Uverila som, až keď som mala za sebou svoj prvý pracovný deň. Členovia Britského kráľovského loďstva (ROYAL NAVY), spolu s členmi "Royal Marines and sailors" - u nás známi ako "mariňáci" a námorníci, a nakoniec i členovia Helicopter comanda - všetci spolu na jednom mieste za účelom vojenských cvičení a uprostred celej tejto komunity - ja. Dievča z maličkej slovenskej dediny, ktorá v minulosti nebola ani zaznačená na menej podrobných mapách. Odrobila som spolu s touto komunitou 3 mrazivé zimné sezóny v mestečku Bardufoss. Stali sa pre mňa prvotným a hlavným námetom na písanie blogu, nakoľko základňa v Bardufoss je jedinou, kde sme smeli byť my ako civilisti súčasťou vojenského tímu a byť tak priamo v centre diania. Nikde inde na svete, kde Briti vybudovali svoje základne, civilisti prístup do kasární nemajú. Bola som teda Slovenka na pôde Nórskeho štátu pracujúca spolu s Britským vojskom. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Výhľad priamo z Britskej základne pri čakaní na východ slnka počas polárnych nocí :)
Výhľad priamo z Britskej základne pri čakaní na východ slnka počas polárnych nocí :)  

Po podpísaní zmluvy bolo nutné vyplniť príslušné dokumenty, v ktorých sme museli zhrnúť celý svoj život a to doslova- od štúdia, cez pracovné skúsenosti...Nutnosťou bolo napríklad vytlačiť mapu svojej obce spolu s označením domu, v ktorom mám nahlásený trvalý pobyt, nehovoriac o tom, že v dokumentoch bolo taktiež povinné uviesť informácie o mojich úsporách, zahraničných účtoch, prevodoch peňazí či majetkovej situácii. Pokiaľ by členovia mojej rodiny žili taktiež v zahraničí, všetko ohľadom účtov, úspor a prevodov by bolo taktiež nutné uviesť do prípravného formulára. Spočiatku som mala z tohto celého mierne obavy - prečo by som kdekoľvek mala uvádzať podobné údaje? Netýkalo sa to iba mňa ale všetkých mojich kolegov, ktorí počas sezón pracovali na tom istom mieste, nezávisle od krajiny z ktorej pochádzali. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Začiatky boli ťažké tak isto ako by boli ťažké kdekoľvek inde. Vycestovala som 3 roky po skončení štúdia takže angličtina sa mi stala skôr nepriateľom, ako priateľom a jazyková bariéra bolo niečo, čo mi neskutočne komplikovalo život. Dokázala som sa však v krátkej dobe postaviť na vlastné nohy s motiváciou prelomiť spomínanú bariéru a tu, na tomto mieste ďaleko od domova sa začali budovať medzinárodné priateľstvá :) Skvelá atmosféra a otvorenosť ľudí spôsobili pocit, akoby práve oni boli mojou každoročnou zimnou rodinou. 

Výhľad na Bardufosské letisko počas jesene
Výhľad na Bardufosské letisko počas jesene  

Skúsenosť bola pre mňa natoľko fascinujúca, že som začala pátrať po ich histórii - Ako sa práve Briti dostali až sem? Čo je hlavným cieľom ich cvičení? Ako dlho už funguje táto každoročná mrazivá etapa ich cvičení? Vďaka vybudovaniu naozaj nadštandardných vzťahov a spolupráci s členom vojska na pozícii Facility manager, ktorý si po 3 odpracovaných rokoch hovorí môj "starý otec", bolo získavanie informácií naozaj jednoduché a vďaka nemu ich čoskoro budem predávať ďalej :) 

Marianna Bernerová

Marianna Bernerová

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  1x

"Dievča z maličkej dediny (NE)stratené vo veľkom svete"...Áno, to som ja...Verím, že aj všetko na prvý pohľad zlé, má v živote svoj dôvod...Dôvod, ktorý nás má posunúť aspoň o malý krôčik vpred :) Vo svojom blogu píšem o svojich osobných cestovateľských zážitkoch a skúsenostiach, ktoré môžu aspoň trošku pootvoriť pomyselné dvere do môjho sveta :) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu