reklama

"Aurora" za polárnym kruhom...

Aurora Borealis alebo inak Polárna žiara je dnes vďaka sile sociálnych sietí oveľa dostupnejšia. Jej sledovanie sa dá sprostredkovať divákom aj na opačnej strane zemegule takmer identicky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Polárna žiara - latinsky - Aurora Borealis
Polárna žiara - latinsky - Aurora Borealis 

Ľudia z môjho blízkeho okolia ktorí vedia, že môj život sa dva roky odohrával niekoľko kilometrov za hranicou polárneho kruhu, mi často kladú otázky typu:

"Do ktorej časti Nórska je najlepšie vycestovať, aby som uvidel polárnu žiaru?"

"Akú mám záruku, že polárnu žiaru určite uvidím?"

"Je naozaj polárna žiara taká, ako ju ľudia propagujú na obrázkoch? Alebo sú to všetko iba filtre?" 

V tomto blogu sa budem snažiť zhrnúť väčšinu odpovedí na tieto aj iné otázky :) 

Tromsø

Výhľad na mesto :)
Výhľad na mesto :)  

Najznámejším mestom na lov polárnej žiary v Nórsku sa stalo Tromsø - druhé najväčšie európske mesto,v ktorom sa mi podarilo byť za celý svoj pracovný pobyt asi 2x. Turistom je mesto známe vďaka fotografiám polárnej žiary týčiacej sa nad mostom, ktorý otvára vstup do historického centra. Práve spomínaný most je jednou z najväčších pamiatok mesta, kedže v čase jeho otvorenia bol najdlhším mostom v severnej Európe. Mesto je rozdelené na tri časti: Tromsdalen ( časť pred mostom), Tromsøya (čast ktorá sa rozprestiera, po vstupe cez most) a ďalej Kvaløysletta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do mesta prichádzajú okrem jednotlivcov, ktorí cestujú na vlastnú päsť, aj turistické skupinky, ktoré si zaplatia sprievodcu za účelom "ulovenia" polárnej žiary. V ponuke sú nočné výlety, ktoré sú zamerané výhradne na lov polárnej žiary. Kedže v meste je príliš veľa svetla, turisti spolu so sprievodcami cestujú mimo Tromsø na tmavé miesta, kde žiaru vidieť najlepšie.Samozrejme, pokiaľ je žiara silná a aktivita vysoká, možno ju vidieť aj priamo v centre. Prežiť toto nádherné nebeské divadlo sa stalo dostatočným dôvodom na vycestovanie do mrazivej, polárnej časti Nórska.

Z mestečka Bardufoss v ktorom som žila dokopy 2 roky sme to mali do Tromsa autom cca 110 kilometrov. Cesta bola zaujímavejšia o podzemné kruhové objazdy, vybudované v tuneloch priamo pod hladinou mora. V zime je cesta obohatená o výhľady plné vysiacich ľadovcov. Centrum ponúka rôzne využitie voľného času: Akvárium s cvičenými zvieratami, historické múzeum, lanovkovú výhliadku na mesto,observatórium na pozorovanie žiary, možnosť previesť sa v záprahu so psami Husky, pozorovanie sobov, bary, suvenírové obchody, reštaurácie....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sledovanie žiary pomocou aplikácie

Čo je polárna žiara a vďaka čomu ju na oblohe možno vidieť, je súhrn mnohých súbežných aspektov, ktorým sa tu venovať netreba, kedže sú dohľadateľné na rôznych internetových stránkach :)

Dôležitou informáciou pre turistov je, že im nikto nedá záruku, že počas svojej naplánovanej dovolenky žiaru naozaj uvidia. Jedna z podmienok je "čistá" obloha bez mrakov a vysoká aktivita žiary. To sa pol roka dopredu ale naozaj naplánovať nedá. Všetko je to viac-menej o šťastí :) Tip pre dovolenkárov/turistov či lovcov polárnej žiary je aplikácia "Aurora" ,ktorú si môžete zadarmo stiahnuť do svojho mobilného telefónu. Svojho času som ju využívala aj ja. Základom je mať zapnutú GPS lokalizáciu, ktorú aplikácia využíva na určenie presnej polohy kde sa nachádzate, aby Vás upozornila, kedy bude žiara okolo vás "prechádzať" .Aplikáciou sa dá sledovať (v tomto prípade) ukazovateľ KP indexu na najbližšie dni, ktorého hodnoty nám ukazujú výšku aktivity žiary na najbližšie dni. Čím je teda KP index vyšší, tým je vyššia aj pravdepodobnosť výskytu polárnej žiary vo vašej lokalite. Všetko sa na aplikácii dá sledovať prostredníctvom grafu a zvládne to naozaj aj bežný užívateľ. Najlepšou "vychytávkou" aplikácie podľa môjho názoru bolo upozornenie, ktoré sa automaticky zobrazilo na displayi môjho telefónu - konkrétne percento pravdepodobnosti výskytu polárnej žiary na mieste, kde som sa práve nachádzala počas najbližšej hodiny. Mala som to šťastie, že som vídala žiaru bežne z balkóna svojho domu, pri ceste do/z práce, počas večerného behu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Žiara odfotená priamo z môjho balkóna :)
Žiara odfotená priamo z môjho balkóna :)  

Polárna žiara nebýva iba čisto zelená tak ako si mnoho ľudí myslí. Dokáže svoje farby meniť na fialovú, červenú...Spočiatku som tomu neverila až kým som na vlastné oči nevidela, ako tancujúca žiara mení farby priamo nad mojou hlavou. Zimomriavky sa mi v momente rozleteli po celom tele a nebolo to vďaka mrazivému počasiu. Pre mňa bolo toto nebeské divadlo jeden z najsilnejších momentov v živote. Pamätám si, ako som mala prvý krát slzy na krajíčku z toho, čo som mala možnosť vidieť. Nie všetky moje fotky rozlíšením vystihujú to, čo sa na oblohe naozaj dialo. Nemali sme však v Nórsku potrebnú techniku na fotenie, kedže sme tam išli za pracovným účelom :) 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Legenda spojená s polárnou žiarou

O Polárnej žiare traduje obrovské množstvo legiend, pretože aj ľudia si v minulosti chceli nejako vysvetliť tento prírodný úkaz. Mala som možnosť stretnúť pána, ktorého manželka patrí ku kmeňu Saamov, čo je azda najstaršia etnická skupina v Nórsku, či Škandinávii vôbec. Ona sama potvrdila, že už ako deťom im rodičia/starí rodičia hovorievali, že keď sa žiara objaví na oblohe, nesmú počas toho pískať, pretože verili, že žiara zijde z oblohy dole a ukradne im deti. Tiež sa medzi nimi tradovali legendy o tom, že ich žiara dokáže zhypnotizovať. Saamovia majú vďaka týmto legendám dodnes obrovský rešpekt pred tancujúcou žiarou na oblohe. 

Nezabudnuteľný zážitok.....
Nezabudnuteľný zážitok..... 

Senja

Z vlastnej skúsenosti by som však rada spomenula ešte jedno miesto, ktoré je podľa mňa tiež výnimočné na lov polárnej žiary. Z Bardufossu sme to mali na ostrov Senja okolo 60 kilometrov. Senja je druhým najväčším pobrežným ostrovom Nórska. Nachádza sa tu observatórium na pozorovanie žiary, z ktorého vysielajú na sociálnych sieťach naživo (livestreem) nebeskú nádheru pre každého, kto je v tej chvíli online. Okrem observatória má Senja stále čo ponúknuť. Počas leta sa stáva veľmi obľúbenou destináciou na turistiku i rybačku. Piesočnatá pláž, či výhľady na fjordy nieje to jediné čo Senja ponúka.Obrovské množstvo turistických chodníkov s očarujúcimi výhľadmi striedajú prenajaté rybárske lode, ktoré využíva stále väčšie a väčšie množstvo rybárov. 

Aurora Borealis Observatory - Senja
Aurora Borealis Observatory - Senja  
Aj takto môže v lete vyzerať rybačka na Senji :)
Aj takto môže v lete vyzerať rybačka na Senji :)  
Jeden z turistických výhľadov ktorý Senja dokáže ponúknuť :)
Jeden z turistických výhľadov ktorý Senja dokáže ponúknuť :)  

Zdroj :Fotofragie: https://www.facebook.com/visitsenja/photos/a.1682399822086440/2322742478052168/?type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10217204394448544&set=pb.1431286375.-2207520000.1550419028.&type=3&theater

Marianna Bernerová

Marianna Bernerová

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  1x

"Dievča z maličkej dediny (NE)stratené vo veľkom svete"...Áno, to som ja...Verím, že aj všetko na prvý pohľad zlé, má v živote svoj dôvod...Dôvod, ktorý nás má posunúť aspoň o malý krôčik vpred :) Vo svojom blogu píšem o svojich osobných cestovateľských zážitkoch a skúsenostiach, ktoré môžu aspoň trošku pootvoriť pomyselné dvere do môjho sveta :) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu